Elke dag hebben we gemiddeld zo’n 50.000 gedachten. Stel je dan eens voor dat elke gedachte een tak is en dat er in je hoofd een aapje zit dat de hele dag van denktak naar denktak slingert.

Het klinkt misschien grappig maar soms kun je daar erg moe en onrustig van worden. Zeker omdat onze gedachten niet alleen gevuld zijn met positieve en blije gedachten maar ook vaak met bange en drukke gedachten. Je bent bijvoorbeeld bang dat je een onvoldoende haalt voor een toets of je voelt je onzeker omdat je vriendje of vriendinnetje veel beter is in rekenen. Ook kan het zijn dat je merkt dat je tijdens je werk snel bent afgeleid omdat je in gedachten bezig bent met de ruzie die je ouders die avond daarvoor hadden of dat je bij alles wat je ziet en hoort in de klas continue nieuwe gedachten krijgt.  

Zo een druk aapje in je hoofd kan soms erg vervelend zijn en daarom is het belangrijk dat jij de baas wordt over het aapje in je hoofd. Het aapje is er nu eenmaal en maakt ons soms in de war maar je kunt leren het aapje te temmen. Je leert het aapje in je hoofd tot rust te brengen door er vrienden mee te worden. Als jij het aapje, en dus je gedachten, bekijkt dan voelt de aap zich begrepen. Er wordt naar hem geluisterd.

Je kunt dit doen door tussendoor korte stilte momenten te nemen waarin je leert luisteren naar je gedachten. Ook kun je je aap, ook wel de Monkey Mind genoemd, een taakje geven. Tijdens een moment van stilte vraag je het aapje om op je ademhaling te letten. Je ademt rustig 5 tellen in, houd je adem 2 tellen vast en ademt dan in 8 tellen uit.

Als het aapje dan gekalmeerd is met deze taak, blijkt dat die vervelende gedachten dat je bijvoorbeeld bang bent dat je niet goed genoeg bent in rekenen best mee te vallen.

Het aapje is ook gek op bewegen! Als je teveel gedachten in je hoofd hebt, en je aapje dus van tak naar tak slingert kun je hem kalmeren door te bewegen. Kinderyoga is een prettig hulpmiddel om de Monkey Mind te kalmeren. Zie ik jou binnenkort tijdens de les?